خلاقیت و نوآوری و مشارکت فعال و سازنده در مدرسه پرورش مییابد و جهت نیل به این اهداف، مدرسه نیز هوشمندانه باید از امکانات و تجهیزات جدید و به روز بهرهمند شود و روشهای سنتی را با امکانات و روشهای جدید تلفیق نماید.
بهرگیری از امکانات و تجهیزات و فنآوری اطلاعات و برنامههای درسی جدید و روشهای نوین میتواند تغییرات اساسی را در فرایند یاددهی و یادگیری خلق نماید و فرایند یاددهی و یادگیری را تسهیل، جذاب و اثرگذارتر نماید.
در این رویکرد نقش علم بهعنوان راهنما و مشاور و تسهیلگر و نقش دانشآموز بهعنوان عضوی فعال، خلاق، نقاد و مشارکتجو میباشد و نظام ارزشیابی نیز فرایند محور است نه نتیجه محور.
*مدارس هوشمند دارای ۸ اصل یا تئوری اساسی یادگیری میباشند:
۱) مدرسه بهعنوان سازمان یادگیری
۲) ارزشیابی یادگیری محور
۳) تأکید بر درک و شناخت اهداف
۴) تاکید بر هوش اکتسابی
۵) تأکید بر تدریس مهارت و انتقال
۶) یادگیری محصول تفکرات
۷) شمول همگانی
۸) دانش زایشی
*هدف ایجاد اینگونه مدارس میتواند:
۱) رشد همهجانبه دانشآموز (ذهنی- جسمی- عاطفی و روانی)